De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf

Adem Meditatie les

Elk laatste vrijdag van de maand staat in het teken van Adem & Meditatie. Een fijne manier om jouw week af te sluiten en een moment voor jezelf .  

De combinatie Yoga, Adem en Meditatie brengt ons meer in contact met het lichaam en in verbinding met wie we werkelijk zijn. Dit moment geeft ruimte om gedachtes te observeren en te voelen hoe het werkelijk met jou gaat op dat moment.
De adem loopt als rode draad door deze les en zal het uitgangspunt zijn van iedere oefening of yogahouding. Onze ademhaling heeft een groot effect op onze gezondheid en mentale gemoedstoestand en brengt ons uiteindelijk meer in verdieping en stilte.

Iedere Adem Meditatie les zal anders zijn, maar hieronder toch een korte omschrijving van wat je kan verwachten van deze les.     

Yoga
Yogahoudingen helpen ons om meer ruimte in ons lichaam te creëren door de rek op (onder andere) de ademhalingspieren. Op deze manier krijgt je lichaam fysiek meer ruimte om de adem vrijer te laten stromen.
Door de aandacht te richten op het lichaam, voelen we bewuster wat er gebeurt in ons lichaam. Daardoor komen onze mentale activiteiten (de gedachtes) wat meer tot rust en ons fysieke lichaam wordt voorbereid op de ademhalingsoefeningen en meditatie.

Adem
Naast yogahoudingen gaan we de adem ‘trainen’, waarbij we aan de slag gaan met verschillende ademtechnieken. In de Yoga noemen we dit Pranayama. Yama is Sanskriet voor ‘sturen’ of ‘controleren’ ofwel we gaan bewust onze Prana ofwel adem sturen.

Door het stimuleren van Prana wordt het hele ademhalingssysteem meer geopend en creëer je meer ademruimte. We gaan de adem sturen naar verschillende  plaatsen in ons lichaam en ervaren de 3 ademhalingsgebieden zoals borst, middenrif en buik. . Wanneer de adem volledig vrij door het hele lichaam stroomt, heffen blokkades zich op, ervaren we meer ruimte en geeft dit een gevoel van vrijheid.  

Meditatie
Na de yogahoudingen en het trainen van de adem, richten we vervolgens onze aandacht naar binnen. We brengen het lichaam in een comfortabele zithouding, waarbij de wervelkolom lang is en de adem de ruimte heeft om te bewegen.

Anders dan tijdens de ademtraining, volgen we ons natuurlijk ademritme en beïnvloeden deze niet. We nemen dit natuurlijk ritme waar en proberen dit met onze volledige aandacht te volgen. Wanneer gedachtes opkomen, (h)erkennen we deze en laten ze weer gaan. We richten onze aandacht terug op onze ademhaling. Zo leer je meer controle over je mind te krijgen en komt er weer meer regie over je eigen leven.  

Adem Meditatie, voor wie interessant?
Wil je met je ademhaling aan de slag, heb je klachten gerelateerd aan de adem of wil je jouw ademhalingssysteem meer kunnen sturen en verder openen, dan is deze les uitermate geschikt voor jou.
Ook zal je ervaren dat er meer stilte komt in je hoofd en jij jouw gedachtes meer tot rust komt. Deze les kan je zien als een training van de Adem en Mind. 

Praktisch
In de yogastudio zijn er matjes, dekentjes en kussentjes aanwezig. Gemakkelijk zittende kleding, waarin je je vrij kunt bewegen,  raad ik aan. Verder is er na afloop van de yogales ruimte voor een kopje thee.

 Op vrijdag 27 september,  25 oktober, 29 november en 20 december 2019 van 19.00-20.10 uur staat deze les gepland. Log in op Momooyoga en meld je aan of neem contact op met Judith@yoga-in-beweging.nl.