Waarom yoga?

Yoga is super populair, maar waarom is het eigenlijk zo goed voor je?

Het woord yoga is afgeleid uit het Sanskriet: yui. Dit betekent verbinden en verenigen. Yoga ziet het lichaam niet als een op zichzelf staand iets, maar gaat uit van de verbinding tussen lichaam en geest. Door het beoefenen van yogaposes, ga je niet alleen lichamelijk aan de slag, maar zal dit ook mentaal doorwerken. De houdingen geven je stabiliteit, kracht en ruimte, zowel lichamelijk als mentaal, wat een betere balans tussen beide tot gevolg heeft. Vanuit deze balans kom je meer in verbinding met je innerlijke kracht – je werkelijke zijn – waardoor jij je minder laat leiden door de wereld om je heen. Dit geeft innerlijke rust.

Een aantal voordelen van yoga

Vitaler en energieker
Zijwaartse stretch, twists, voorover- en achteroverbuigingen zorgen voor een goede doorbloeding van al je organen en ingewanden. Ze worden als het ware gemasseerd en aan het werk gezet en dit heeft een reinigend effect op jouw lichaam. Spieren en organen worden beter doorbloed en door de bewuste ademhaling krijg je meer zuurstof binnen. Je zult je daardoor energieker en fitter voelen.

Verbeterde ademhaling
Tijdens de poses blijf je in verbinding met de ademhaling. Door bewust te ademen, ga je weer je volledige longcapaciteit benutten. Dit bevordert de zuurstofopname in je lichaam, waardoor jij je lichamelijk energieker en fitter gaat voelen. Verder heeft een betere longfunctie en een ontspannen rustige ademhaling veel andere voordelen. Lees meer hierover bij ademhaling.

Bewustwording
Aandacht en op een juiste manier activeren van spieren (of bewust ontspannen van spieren) staan voorop in de yogales. Yoga gebruikt gecontroleerde bewegingen met daarbij bewuste ademhaling, waarbij je de aandacht naar binnen richt. Je leert opnieuw te voelen wat er gebeurt in jouw lichaam. Fysieke spanningen zul je eerder gaan herkennen en loslaten. Dit gaat je helpen om ook mentale spanning en andere ongemakken los te laten. Door yoga zul je je niet alleen fysiek fitter voelen, maar ook mentaal, emotioneel en spiritueel zet dit een beweging in gang. 

Meer in het hier en nu
Met yoga kom jij je grenzen tegen en deze leer je accepteren. Je gaat tijdens de houding ontdekken en ervaren wat op dit moment lichamelijk tot jouw mogelijkheden hoort en waar je nu staat. Hierdoor focus jij je op je lichaam, waardoor de aandacht verplaatst vanuit je hoofd naar het lichaam. Dit brengt rust in je hoofd, je lichaam ontspant zich en brengt jou meer in het hier en nu.

 

Mentaal ~ Mindfulness

Mindfulness betekent in het hier en nu leven

Vanuit ons onderbewustzijn handelen we volgens een bepaald patroon. Tijdens de yogahoudingen word jij je hiervan bewust, waardoor patronen helderder worden en je inzicht krijgt in je eigen handelen en gedachtes.

Tijdens de yogales is er tijd om waar te nemen hoe jij in de houding staat. Welke gedachtes heb jij en welke innerlijke stem spreekt hier? Ben jij een harde werker, een perfectionist of iemand die makkelijk opgeeft wanneer resultaat niet snel genoeg zichtbaar is? Op de yogamat wordt dit zichtbaar, waarbij de docente jou begeleidt in de houding om vanuit zachtheid te verdiepen en tevreden te zijn met waar je nu bent.

Het waarnemen in de houding brengt jou in het hier en nu en heeft een aantal voordelen:

  • je zenuwstelsel komt tot rust, waardoor stress vermindert
  • je slaapt beter doordat je dieper kan ontspannen
  • je verbetert je focus, waardoor je aandacht meer in het hier en nu is

Fysiek

Bij Yoga in Beweging zijn de houdingen iedere week gericht op een bepaald gebied in ons lichaam. Door de afwisselende lessen ontdek je waar er in jouw lichaam ruimte is of waar het (nog) wat strakker zit. Vanuit zachtheid nemen we de tijd om deze gebieden verder te openen, begeleid door een bewuste, ontspannen ademhaling.

Houd jij van een actievere yogales? Dan past Hatha yoga goed bij jou, waarbij de spieren worden geactiveerd en maximaal strekt. Dit zorgt voor een betere doorbloeding en verbetert je balans.
Geef je de voorkeur aan een rustigere, meditatieve yogales? Dan is Mindful Yin geschikt omdat je vanuit ontspanning wat langer in de yogahouding blijft. Door de rek op het bindweefsel wordt deze gestimuleerd, wat de vochthuishouding in het lichaam herstelt.

Beide yogavormen zet een beweging in gang, wat het volgende brengt:

  • je wordt bewuster van je lichaamshouding
  • je lichaam wordt flexibeler, wat doorwerkt op een flexibele houding in het leven
  • je verbetert je ademhaling, waardoor jij je fitter en vitaler voelt

Spiritualiteit ~ zelfbewustzijn

Spiritualiteit is niet vaag of ongrijpbaar, maar het zegt iets over de manier waarop jij in het leven staat en hoe bewust jij hiermee omgaat. De maatschappij waarin wij leven is vooral prestatiegericht en naar buiten toe gericht. Yoga gaat meer om wie jij in de kern bent. Yoga helpt om weer te gaan leven vanuit je authentieke zelf en jouw eigen keuzes maken, los van wat de buitenwereld verlangt of hiervan vindt.

Deze ontdekkingstocht is een reis naar binnen, waarbij je kiest voor persoonlijke groei. Vanuit een open houding en gezonde nieuwsgierigheid treedt je de buitenwereld tegemoet. De gekleurde bril waardoor je de wereld waarneemt wordt steeds helderder, waardoor we meer vanuit een liefdevolle open houding in het leven staan.

Voordelen op spiritueel niveau zijn:

  • je neemt de regie in jouw leven en maakt bewust keuzes
  • 
je bent je bewust van je denken en handelen
  • weer voelen wie je in essentie bent


Nieuwsgierig naar wat yoga voor jou kan betekenen?

Kom een gratis en vrijblijvende proefles volgen, want zelf ervaren zegt meer dan woorden.
Yoga in Beweging biedt verschillende yogalessen aan, waarbij je wordt begeleid door verschillende docenten.

Hatha Yoga

Dynamische yoga

Mindful Yin Yoga

Rustige, meditatieve yoga

Yin Yang Yoga

Combinatie Hatha en Yin

Kinderyoga

Yoga voor basisschoolkinderen

Kantooryoga

Yoga tijdens jouw lunchpauze

Wil je meer weten of kom je een gratis proefles ervaren?