Kennis spreekt, maar wijsheid luistert

Yin Yang Yoga


Yin Yoga
Mindful Yin is de manier om bindweefsel en gewrichten te versoepelen en herstellen. Daarnaast is het een rustige, meditatieve vorm van  yoga, dus voor iedereen geschikt.

Waar het bij andere yogavormen vaak draait om het actief aanspannen van de spieren, laten we in een yin houding juist de spieren los en werken we op het bindweefsel. Yinhoudingen worden alleen zittend en liggend uitgevoerd.
Spieren kunnen zich relatief snel verlengen in tegenstelling tot bindweefsel. Bindweefstel is stug van structuur en heeft tijd nodig. Daarom worden yinhoudingen wat langer aangehouden (3 tot 5 minuten). Door rustig in de houding te komen en langer aan te houden, is er ruimte om jouw ademhaling te observeren en te voelen wat er aanwezig is.

Yang Yoga
Het yang gedeelte in deze yogales zijn de dynamische houdingen uit de Hatha yoga. Hierbij worden de spieren geactiveerd en de maximale strekking wordt opgezocht met aandacht voor de ademhaling. In tegenstelling tot bindweefsel, zijn spieren elastisch, zacht en verlengen makkelijker. Je ontwikkelt hierbij kracht en bent fysiek inspannend bezig.

Tijdens de staande Hatha houdingen wordt jij je bewuster van je lichaam en welke spieren worden geactiveerd in een houding. Je vergroot hierbij je lichaamsbewustzijn en verbetert je houding.

Yin Yang Yoga
Deze les is een combinatie met staande houdingen uit de Hatha yoga die elkaar in een rustig tempo opvolgen. Na de inspanning van de spieren (yang), zullen we de spieren gaan loslaten en ontspannen in de zittende en liggende houdingen (yin) .
De activiteit die we hebben ervaren in het eerste gedeelte van de yogales laten we achter ons en we ‘geven ons over’ aan de yinhouding. We ontspannen de spieren en laten de zwaartekracht zijn werk doen. Door de houding langer aan te houden (en niet te bewegen zoals bij het actievere gedeelte) bereik je het dieper gelegen, stugge bindweefsel.

Het bindweefsel wordt opgerekt en soepeler gemaakt, waardoor de vochthuishouding in je lichaam wordt hersteld. Hierdoor worden gewrichten soepeler en kraakbeen hersteld.

Yoga gaat over het ervaren en (h)erkennen van (ont)spanning, gevoelens en patronen op de mat. Dit kan je vervolgens meenemen naar je dagelijkse leven, van de mat. Je gaat voelen en ervaren wat goed voor jou is. Niet alleen op fysiek niveau, maar ook op subtielere lagen. Door Yang, Yin en adem samen te brengen komt er balans. Tja, wie wilt dat nu niet? 😊

Persoonlijke begeleiding
Bij Yoga in Beweging is er veel aandacht voor persoonlijke begeleiding tijdens de yogales. Tijdens de houding word je regelmatig begeleid, waardoor jij je nog verder verdiept in een houding en je ervaart hoeveel ruimte jouw lichaam heeft. Dit is vaak meer dan je denkt.

Na de les is er ruimte voor persoonlijke vragen. En wanneer je ook thuis yoga wilt beoefenen, kan ik jou wat persoonlijke houdingen meegeven waar je thuis mee aan de slag kunt.

Voor wie geschikt?
Je werkt op je eigen niveau en de lessen zijn daarom geschikt voor iedereen. Je hoeft niet lenig te zijn om yoga te kunnen beoefenen.

Aanwezig
De les is op blote voeten en we gebruiken een matje. In de yogastudio zijn er matjes, dekentjes en kussentjes aanwezig. Gemakkelijk zittende kleding, waarin je je vrij kunt bewegen,  raad ik aan. Verder is er na afloop van de yogales ruimte voor een kopje thee.

Ben je nieuwsgierig geworden en benieuwd wat deze vorm van yoga voor jou kan betekenen, kom dan voor een gratis proefles.
Klik hier voor het lesrooster en neem even contact op om je aan te melden voor een vrijblijvende proefles.

Meivakantie 22 april t/m 5 mei 2019

                 

In de meivakantie worden de yogalessen via onderstaand lesrooster aangeboden.

Ma 22 april        Hatha Yoga        21:00 uur           Sandra
Tweede Paasdag!

Di 23 april          Hatha Yoga        10:00 uur           Margot
Di 23 april          Vinyasa Yin        19:30 uur           Margot
Di 23 april          Mindful Yin        21:00 uur           Margot

Wo 24 april       Mindful Yin        09:00 uur           Margot

Do 25 april         Yin Yang Yoga   19:30 uur           Mariëlle

Vrij 26 april        Hatha Yoga        09:00 uur           Karlijn

Ma 29 april        Yin Yang Yoga   19:30 uur           Sandra
Ma 29 april        Hatha Yoga        21:00 uur           Sandra

Di 30 april          Hatha Yoga        10:00 uur           Sandra
Di 30 april          Mindful Yin        21:00 uur           Margot

Wo 1 mei           Mindful Yin        09:00 uur           Margot

Do 2 mei            Hatha Yoga        19:30 uur           Sandra

Za 4 mei             Vinyasa Yin        09:00 uur           Sandra

Boek jouw yogales online via Momoyoga.

Bij vragen tijdens de meivakantie kan je contact opnemen met Sandra Maas 06-30054707.
Mails (en overige berichten) naar Judith@yoga-in-beweging.nl worden vanaf 6 mei weer beantwoord.

We wensen jou mooie lessen toe en zonnige voorjaarsweken!

Namasté Team Yoga in Beweging