De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf

Ademcoaching

Privésessie of in een kleine groep

Onze belangrijkste energiebron is onze adem. Adem is het enige systeem in ons lichaam wat we onbewust èn bewust kunnen aansturen. Door onze ademhaling bewust te laten verlopen en optimaal te benutten, word ons immuunsysteem versterkt en heeft dit direct effect op jouw vitaliteit, je denken en hoe jij je voelt. Ofwel ons fysieke, mentale en emotionele lichaam komt meer in balans.

Vaak staan we niet stil bij onze ademhaling, terwijl een disfunctionele ademhaling de oorzaak kan zijn van vele lichamelijke (vaak vage) klachten.

Veel voorkomende klachten, waarbij ademcoaching helpend kan zijn:

  • Hyperventilatie
  • Angst en paniekaanval
  • Vermoeidheid (al dan niet chronisch)
  • Burn-out
  • Concentratieproblemen
  • Stress en opgejaagd gevoel
  • Hartkloppingen
  • Spanning in je lijf
  • Slaapproblemen

Wat kan je verwachten van een ademcoaching?

Tijdens een eerste intakegesprek gaan we samen kijken met welke methode we jouw ademhaling kunnen optimaliseren. Vervolgens gaan we  hiermee tijdens een aantal sessies aan de slag, die verspreid worden ingepland over een langere periode. Er worden oefeningen aangereikt, waarmee jij thuis aan de slag gaat. We ademen tenslotte heel de dag door!

De ademhalingsoefeningen worden gecombineerd met yogahoudingen om zo de ademhalingsgebieden in jouw lichaam te verruimen. Ademhalen in een lichaam met bijvoorbeeld een krap middenrif zal minder effect hebben dan een ruim middenrif waarbij de adem de ruimte heeft om te bewegen.
Naast yogahoudingen komen ook ontspanningsoefeningen aan bod. Vanuit een ontspannen houding komen we in contact met ons gevoel, waarbij gedachtes meer tot rust komen.

Deze periode van ademcoaching is een boeiend proces, waarbij er meer bewustzijn komt op je adem, wat inherent verbonden is met je lichaam, je gedachtes en hoe jij je voelt. Er komt meer rust en balans in jouw lichaam, zowel fysiek, mentaal en emotioneel.

Verschillende ademmethodes

Hieronder vind je een korte toelichting over de verschillende ademmethodes. Bij alle methodes geldt dat het tijd, geduld en regelmatige oefening vraagt om de verandering die nodig is te verankeren en het positieve effect van een optimale, ontspannen ademhaling te gaan ervaren.

Hartcoherentie

Met deze ademmethode kan je emotionele stress verminderen, waarbij je autonome zenuwstelsel meer in balans komt. Het autonome zenuwstelsel is dat deel van je zenuwstelsel, wat zorgt voor processen die automatisch worden geregeld, zoals hartslag, ademhaling, , bloeddruk, stofwisseling, hormoonhuishouding.

Door ritmisch te ademen, breng jij je zenuwstelsel in balans, omdat het ritme van je ademhaling effect heeft op het ritme van het hart. Het hart bevordert het functioneren van je hersenen (je emotionele brein), waardoor er meer evenwicht komt.

Naast het ritmisch ademen roepen we positieve gevoelens van dankbaarheid en liefde op. Dit zorgt voor lichamelijke en emotionele balans, wat je stressniveau verlaagt en er meer emotioneel evenwicht ontstaat. Je hoofd en je hart komt in harmonie en je ontwikkelt mentale veerkracht.

Het is een eenvoudige ademmethode, zeer effectief èn wetenschappelijk onderbouwd. We maken hierbij gebruik van biofeedback apparatuur.

Wat levert hartcoherentie jou op?

  • Je wordt je bewuster van je stressbronnen en welk effect stress op je heeft.
  • Je krijgt meer inzicht in je emoties en de manier waarop je hierop reageert.
  • Er komt meer balans in het emotionele brein, waardoor jij je emoties beter kunt managen
  • Je concentratie verbetert, meer focus en mentale veerkracht
  • Er komt meer innerlijke rust.

Verbonden ademen

Leer hier meer over verbonden ademen.

Vitale ademhaling

Deze ademtechniek is gebaseerd op de Wim Hof Methode (beter bekend als de Iceman), waarbij je door een korte ademhalingsoefening jezelf fitter en vitaler gaat voelen.

Je traint je ademhaling door in een korte tijd meer zuurstof op te nemen en pauzes in te lassen. Dit heeft een positief effect op je immuunsysteem, reguleert de verhouding zuurstof en koolzuurgas in je bloed  en het reset je adempatroon.

Voordelen van Vitale ademhaling:

  • Meer focus
  • Sterker immuunsysteem
  • Verbetert je metabolisme ~ energiesysteem
  • Meer energie
  • Een diepe meditatieve rust

Investering
Een ademcoaching is individueel of in een kleine groep

Ademcoaching privé60 euro / uur
Ademcoaching voor 2 personen of meer: 35 euro / uur per persoon

Interesse? Neem dan contact met mij op voor een afspraak of voor aanvullende informatie.